snow

Thursday 16 August 2012

Dugaan yang Memberi Tauladan dalam Hidupku

Bismillahirahmanirahim..

Bulan 7 nie mang banyak perkara yang memberi pengajaran dan dugaan yang Allah uji kepada diri ku.
permulaan menjadi seorang pelajar Politeknik Sultan Azlan Shah, bukan lah semudah yang disangka. dugaan yang diberikan juga sangat menguji fizikal dan mental aku.

waktu MSK di poli, malam dekat PI poli aku black out. so tau2 je lah kn klau dh gelap tuh mang makhluk halus nie suka. time kite org semayang dalam gelap2 tuh tibe2 tedengar ada suara budak perempuan menjerit. astagfirullah alazim, hanya tuhan saja yang tahu betapa laju yee darah aku mengalir hari tuh. x smpai berapa minit ada lg satu suara lg menjerit. habis je solat smue orang kecoh2 dlm PI dalam keaddan gelapnya. aku ingatkan sorang je yg kne. tp bile toleh je belakang amek kau!! ramai giler yang kne.. laju gilerr lah connet wifi histeria dia..haha!! budak laki gan perempuan pon tros baca yassin. makin kuat plak suara tuh menjerit.. lama jugak lah black out hari tuh dari pkol 6.00 ptg smpai pkol 9 mlm. 
pkol 9 terus lampu PI terbukak. alhamdulillah bersyukur aku waktu tuh.. kakak2 senior suruh kite org smue balik room msg2. dlm pejalanan nak balik PI aku x perasan plak ada budak histeria kt luar, mang Allah dan tentukan malam tuh, aku tolong budak histeria. mang tepat2 bdak tuh jerit aku ada kt sebelah die. kak hana mntak tlg kite org sebab die meracau.x de spe pegang die waktu tuh. so aku gan ain roomate aku pon tlg lah die. ganas giler lah die tuhh.. rasa cam pelempang pon ada gak mlm tuh kn!! tp x berani aku x pasal2 bnde lain plak jd kn.haha!!
bile smua dh reda kak hana pon suruh angkat die bawak msok PI kite org pon angkat lah die..
masok je PI mang tekejot beruk aku!! bapak lah ramai bdk kne histeria!! connection die mang laju. sorg bdak menjerit dlm PI tuh smue pakat2 nk jerit. sakit plak hati aku mlm tuh!! ustaz pon dtg ubatkn die.. ustaz suruh antar balik blk. sb die x boleh dgar org menjerit. die tuh ada saka.. so kite org pon bwk lh die balik bilik hinggan terlupa amek beg.
start situ lah beg aku hilang, tmbah2 lg smue beg kite org sme. mang lg susah lh nk jmpe, dlm beg tuh ada dokumen penting aku, borang poli aku. ic, duit, kad ATM, sijil2 aku..telekung kesayangan aku.
mang makan seminggu lah aku jadi pendatang asing. mule2 nk buat laporan polis tp ayah ckp tunggu lah smpai mnggu dpan tngok mcm mne jmpe ke x??
mang aku doa semoga bdak yg amek beg aku. tergerak hati die nk pulangkan dkat aku.. dan bg berita gembira tok aku pada hari isnin. alhamdulillah Allah dgar doa aku, hari isnin malam, kak hana dtg bilik aku dan plg kn beg aku. time tuh bersyukur tak terhingga aku pada Allah.



so kite jgan lah sesekali putus harapan untuk mencari jalan penyelesaian. dan selalulah berdoa dan tawakal kepada Allah dalam masa yang sama perlulah berusaha mencari jalan. mang aku ada jugak putus asa tp dlm masa sama aku pikir knapa bnde nie terjadi dan bermotivasi diri sendiri dan cuba fikir positif. aku sayang sgt ayah aku sb die selalu bg sokongan sewaktu beg aku ilang. terima kasih ayah.. 

setiap dugaan pasti ada hikmah disebaliknya.. nak tahu apa hikmahnya kenelah cari dan fikir sendiri, sebab tuh lah Allah kurniakan akal kepada kita.

No comments:

Post a Comment